Kun Henri Ahopelto perusti vuonna 2022 Ahopelto Nordic Oy:n, hänellä oli määrätietoinen tavoite kansainvälisen, menestyvän kuljetusyrityksen rakentamisesta. ”Ensimmäinen ajokeikka oli sovittuna, ennen kuin minulla oli yhtäkään työntekijää”, yrittäjä Henri Ahopelto muistelee nauraen. Alun perin Jyväskylästä lähtöisin oleva Henri on toiminut alalla jo vuosia. Hän on työskennellyt ja toiminut yrittäjänä ulkomailla pitkään ennen yrityksen perustamista Suomeen.
Yhteistyö alkoi pari vuotta sitten
Ensimmäiset yhteydenotot Myymäläkalusteen ja Ahopellon yhteistyön mahdollisuudesta tapahtuivat loppuvuodesta 2022. Yhteistyötä testattiin alkuun yhdestä noutokohteesta muutamalla matalan kynnyksen tilauksella. Varsinainen yhteistyö aloitettiin, kun parin testitilauksen jälkeen voitiin todeta, että homma toimii hienosti. ”Yhteistyötä oli ollut pienissä määrin jo aikaisemminkin, ja koska olemme kumpikin osapuoli alun perin samalta paikkakunnalta, tiesimme toisemme entuudestaan”, kertoo Henri. Tällä hetkellä noutokohteita on ympäri Keski- ja Etelä-Eurooppaa yhteensä seitsemän.
Henri kertoo aloittaneensa yrittäjyyden nollasta. Ensimmäiset tilaukset jännittivät hirveästi. Parissa vuodessa liiketoiminta on kuitenkin kasvanut valtavasti ja mukaan on tullut paljon uusia asiakkaita ympäri maailmaa. Ahopelto Nordic operoi kuljetuksia täysin globaalisti. Suomen toimisto sijaitsee Helsingin Vuosaaressa, jossa on kuusi työntekijää. Toinen toimisto löytyy Tšekistä, tarkemmin Prahasta. Prahassa on tällä hetkellä kaksi vakituista työntekijää. Henri korostaa puheissaan tiimin merkitystä: ”Pienessä firmassa jokaisen työntekijän on pakko istua tiimiin. Hyvän tiimin löytäminen on ollut avainasemassa.”
Toimitusten ennakoiminen helpottaa tuotannon suunnittelua
Kuljetusten tai tehtaiden aikataulujen viivästyessä joustoa on puolin ja toisin. Kun Myymäläkalusteella tiedetään, milloin kuorman lastaus on tehty, tiedetään myös arvioitu toimituspäivä. Tämän ansiosta pystytään suunnittelemaan tuotannon aikataulutusta. Myymäläkalusteen tuotantopäällikkö Juha Hellman kehuu Ahopellon toimintaa: ”Matkalla voi aina sattua kaikenlaista, mistä me ei tiedetä ja mitä ei voi ennustaa. Mahdollisia aikatauluviivästyksiä on helppo selvitellä Ahopellon yhteyshenkilö Miika Kulinockin kanssa. Hän selvittää tarvittaessa hyvinkin nopeasti kuljettajalta, missä päin rekka on tulossa.” Kulinock on Ahopelto Nordicin kuljetusasiantuntija Suomen päädyssä ja pitää tieliikenteen johtajana monia lankoja käsissään.
Se, että Myymäläkalusteella tiedetään, milloin kuorma on tulossa, helpottaa arkea huomattavasti. Ennakoimalla osataan tehdä tuotantohalliin tilaa saapuville kalusteille, sillä saapuva kuorma halutaan lähtökohtaisesti heti ensimmäisenä sen saapuessa käyttöönottotarkastaa. Käyttöönottotarkastuksella varmistetaan, että asiakkaille lähetetään vain toimivia laitteita. Yleensä kuorman kyydissä on myös kalusteita, jotka ovat heti käyttöönottotarkastusten jälkeen menossa Myymäläkalusteen loppuasiakkaille, esimerkiksi myymälöihin tai kahviloihin. Juhan mukaan on tärkeää pitää avoin yhteys myös heidän suuntaansa: ”Jos siellä on esimerkiksi kauppiaita odottamassa kalusteita, osaamme kuorman viivästyessä heti informoida heitä muuttuneista aikatauluista.” ”Kaiken mennessä suunnitellusti saamme toimitettua kalusteen asiakkaalle noin 1,5 viikon kuluttua tehtaalta pakkaamisesta”, Myymäläkalusteen myyntipäällikkö Sami Juutilainen täydentää.
Saumaton yhteistyö on avain onnistumiseen
Myymäläkalusteella tehdään eniten tilauksia Puolasta sekä Unkarista. Pienempiä kohteita ovat mm. Portugali sekä Italia, jotka voivat olla kohteina hieman haastavampia, sillä monesti kyseisistä kohteista tilataan vain yksittäisiä kalusteita. Henri kertoo eteläeurooppalaisesta käytännöstä, jonka mukaan paikalliset kuskit pääsevät lastaamaan rekat aina ensin, ja muut joutuvat odottelemaan omaa vuoroaan. ”Te olette kuitenkin osoittaneet sen, että yksikään nouto ei ole noutamatta jäänyt”, Sami toteaa.
Ahopelto Nordicille jokainen asiakas on avainasiakas, ja sen huomaa. ”Yhteistyö myös kuskien kanssa on ollut aina jouhevaa, vaikkei heillä välttämättä englannin kieli taivukaan. Kuormat ovat aina olleet fiksusti sidottuina ja hyvin pakattuina”, kuvailee Sami. Henri kertoo, että kuljetuksissa on aina pieni riski esimerkiksi kuljetusvahinkojen sattumiselle. ”Harvinaisen vähällä ollaan onneksi säästytty”, Sami lisää ja koputtaa samalla pöydän kulmaa. ”Puukehikot kalusteiden ympärillä takaavat myös logistiikan sujuvuutta ja pienentävät roimasti kuljetusvahinkoja”, Juha täydentää. Myymäläkaluste on sopinut tehtaan kanssa, että kalusteet suojataan vahvemmin puukehikoilla. Tämä ei ole ainut suojaustapa ja se tietenkin lisää myös kustannuksia. Lisäksi laitteiden käyttöönottotarkastuksiin aiheutuu puukehikoista ylimääräisiä työvaiheita. Ratkaisuun on kuitenkin päädytty Myymäläkalusteen loppuasiakkaita ajatellen, sillä näin kalusteet pysyvät toimituksissa todennäköisimmin ehjinä.
Henrin mukaan hankalaa on, jos vuorovaikutus ei toimi. Myymäläkaluste ja Ahopelto tekevät tiivistä yhteistyötä ja ilmapiiri on rento ja luottavainen. ”Kiitos teillekin luotosta. On iso juttu meille, että saadaan toimia yhdessä. On hienoa, kun voidaan operoida myös omien kotipaikkakuntalaisten kanssa. Lopulta aika vähän tulee asiakkaita Suomesta, isompi osa löytyy muualta Euroopasta”, Henri kiittelee. Asiakkaiden kanssa pitää pystyä olemaan oma itsensä. Tärkeää on, että luottoa tekemiseen löytyy molemmin puolin. ”Haastavammatkin asiat sujuu helpommin, kun on luottamus asiakkaan kanssa.” Henri kiteyttää.